ŠVP

Charakteristika školního vzdělávacího programu

"Ať je léto, nebo zima, v naší škole je to prima."

ŠVP s motivačním názvem PRIMA ŠKOLA je orientován na žáka, respektuje jeho individuální potřeby související především se školním klimatem.

Školní vzdělávací program naplňuje výchovné a vzdělávací cíle RVP ZV. Respektuje žákovo osobní maximum a jeho individuální potřeby. Cílem základního vzdělávání je, aby si žáci osvojili základní poznatky o životě kolem sebe. Každý žák by měl být vybaven vším potřebným pro úspěšný a radostný život. Zdůrazňuje rozvíjení klíčových kompetencí, které se žák trvale osvojí a je připraven je uplatňovat v dalším vzdělávání i v životě mimo školu.

Směřuje k tomu, aby si žáci osvojili hlavní zásady a normy lidského jednání, aby se u nich utvářelo vědomí občanské odpovědnosti a aby získali dovednosti a návyky zdravého způsobu života.

Klade důraz na činnostní pojetí vyučování, v němž mají žáci možnost aktivně se podílet na vlastním vzdělávání, samostatně se projevovat, získávat nové vědomosti vlastní činností, vycházet z vlastních zkušeností, argumentovat, vyvozovat závěry.

Sousloví "PRIMA ŠKOLA" skrývá hlavní cíle vzdělávacího programu. Slovo PRIMA lze rozklíčovat tímto způsobem:

Písmeno P označuje pohodové a klidné prostředí školy. Takto charakterizované školní prostředí není dáno školními prostorami samými, ale pohodu prostředí utvářejí lidé, kteří zde pracují a navštěvují jej. Prima škola si zakládá na utváření a zároveň rozvíjení vztahů mezi spolužáky (formou projektu PATRON), dále škola klade důraz na zkvalitnění vztahu učitel - žák, škola si uvědomuje důležitost spolupráce s rodiči, kdy tuto spolupráci stále prohlubuje formou různých akcí. Řízení školy je vybudováno na demokratických principech, vždy je upřednostňována společná domluva, společné plánování a vyhodnocování. Cílem je vytvořit prostor školy příjemný, který bude přispívat k vytváření vhodného klimatu uvnitř školy.

Písmeno R mluví o rozvoji osobnosti žáka. Škola klade důraz na maximální zapojení žáků do procesu učení. Tento fakt dokládá pestrost metod a forem výuky, které pedagogové volí, aby žáky vtáhl do procesu učení. Cílem základního vzdělávání je vybavit žáka patřičnými klíčovými kompetencemi. Hlavním posláním školy je vzdělávat s porozuměním. Důležité je vzdělávat s souvislostech, nikoli útržkovitě v pojmech. Školní vzdělávací program se zaměřuje na všestranný rozvoj každého jedince, a to: obsahem vzdělání, demokratickými principy, respektování žáka jako osobnosti, diferencovaným přístupem, společnými akcemi žáků, učitelů a rodičů, zapojením školy do veřejného dění, profesní orientací, schopností svobodné a tvůrčí práce, samostatným myšlením a odpovědným rozhodováním, chápáním globálních problémů, souladem s přírodou a jejími zákony, souladem s obecně uznávanými životními a mravními hodnotami a demokratickými občanskými postoji.

Písmeno I se zaměřuje na informace, respektive na co nejefektivnější práci s informacemi. Již od začátku své studijní dráhy jsou žáci vedeny k dobrému zvládnutí čtenářských dovedností, k rozšiřování komunikačních dovedností, ke zpracovávání dat. Žáci mohou využívat školní knihovnu a také kvalitní výpočetní techniku. Dále písmeno I ukrývá pojem integrace, kdy ve škole jsou zastoupeni jedinci s potřebou podpůrných opatření. Těmto žákům je věnována maximální pozornost, vyučující jsou detailně seznámeni s potřebami těchto žáků.

Písmeno M klade důraz na možnost všestranného rozvoje. Mimo vzdělávací cíle vyjadřující hlavní záměry školního vzdělávacího programu a určující směr pedagogického působení ve vyučovacích předmětech přispívají k všestrannému rozvoji osobnosti žáka i další možnosti. Škola věnuje svoji pozornost i volnému času, který na půdě školy žáci mají. Tento volný čas mohou žáci strávit aktivně, zapojením se do celé palety zájmových kroužků (jazykové, sportovní, hudební a další). Již v úvodu školního vzdělávacího programu byla zdůrazněna činnost školní družiny, která nabízí mnoho atraktivních programů pro žáky. V oblasti náboženství spolupracuje škola s místním farním úřadem. Významnou součástí rozvoje školy je podpora dalšího vzdělávání všech pracovníků školy.

Písmeno A vypovídá o aktivním zapojení se do veřejného života, kdy komunikace s veřejností je další důležitá věc, která nesmí být v žádném případě opomíjena. V této oblasti škola získává jméno, dává o sobě vědět, rozšiřuje vybavenost a podobně. Škola spolupracuje s několika dalšími organizacemi v obci (SPOZ, SDH). Místní občané jsou informováni o školním dění prostřednictvím obecního časopisu. Škola je účastníkem různých soutěží školního i okresního charakteru, žáci tak mají možnost se prezentovat a rozvíjet své nadání. Škola otevírá cestu k poznání různých oblastí, ať oblast zdravého životního stylu či kulturní oblast a další.