Program poradenských služeb ve škole
Program poradenských služeb ve škole
1.Školní poradenské pracoviště
Školní poradenské pracoviště spadá do oblasti poradenských služeb ve škole, které jsou zajišťovány výchovným poradcem, školním metodikem prevence, ředitelem školy, zástupkyní ředitele školy a jejich konzultačním týmem složeným z vybraných pedagogů školy.
Za poskytování poradenských služeb odpovídá ředitel školy, případně jím pověřený pracovník. Ředitel školy zodpovídá také za vytvoření preventivního programu školy, dále se podílí na zajištění výchovného poradenství. Na vytvoření programu ŠPP se podílí vedení školy společně s ostatními pracovníky, důraz je kladen na vzájemnou informovanost, spolupráci a dodržování etiky.
ŠPP slouží k poskytování poradenských a konzultačních služeb pro žáky, jejich zákonné zástupce a pedagogy. Pracoviště je zřízeno tak, aby umožňovalo důvěrnost jednání a zaručovalo ochranu osobních dat klientů.
Odbornou a metodickou podporu poradenským pracovníkům ve škole poskytují především pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogická centra a střediska výchovné péče či další nestátní subjekty.
Náplň ŠPP je uskutečňována v souladu s novelizací vyhlášky č.72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
2.Pracovníci poskytující poradenské služby:
- Výchovný poradce - Mgr. Michala Martínková
- Školní metodik prevence, kariérový poradce - Mgr. Radka Pohanová
- Ředitel školy - Mgr. Vladimír Srb
- Zástupce ředitele - Mgr. Petra Šašková
- Třídní učitelé, učitelé výchov
3.Časová dostupnost poradenských služeb
Každý z poradenských pracovníků školy má k dispozici konzultační hodiny pro žáky, učitele a rodiče. Ve svých konzultačních hodinách je poradenský pracovník pro uvedenou cílovou skupinu dostupný v prostorách, které jsou vyhrazeny pro poskytování poradenských služeb (sborovna školy, ředitel školy - ředitelna).
4.Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a vzdělávání žáků mimořádně nadaných
Uskutečňováno v souladu s vyhláškou č. 147/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb. Toto vzdělávání se uskutečňuje s využitím vyrovnávacích a podpůrných opatření, která jsou na naší škole plně realizována na základě doporučení školského odborného pracoviště (PPP, SPC aj.)
Vyrovnávací opatření při vzdělávání žáků se zdravotním postižením nebo zdravotním a sociálním znevýhodněním jsou poskytována formou využívání pedagogických, popř. speciálně pedagogických metod a postupů, které odpovídají vzdělávacím potřebám žáků, poskytováním individuální podpory v rámci výuky a přípravy na výuku. Žáci mohou využívat poradenských služeb školy a prostřednictvím zákonných zástupců ostatních školských poradenských zařízení.
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, kterým poskytujeme podpůrná opatření, jsou žáci se zdravotním postižením, které vzděláváme v rámci integrace s využitím doporučených speciálních metod, forem, postupů a prostředků vzdělávání, včetně kompenzačních, rehabilitačních a učebních pomůcek, speciálních učebnic a didaktických materiálů. Patří sem i zajištění služeb asistenta pedagoga, v případě potřeby i jiná úprava organizace vzdělávání zohledňující specifické potřeby žáků. Rozsah a závažnost postižení nebo obtíží žáka odpovídá zařazení do režimu speciálního vzdělávání formou individuální nebo skupinové integrace, přičemž na naší škole jsou žáci vzděláváni v hlavním proudu vzdělávání formou individuální integrace podle individuálních výchovných plánů (IVP).
Asistent pedagoga je dalším z podpůrných opatření, která uplatňujeme u žáků s těžkým zdravotním postižením, zdravotním nebo sociálním znevýhodněním, vždy na základě doporučení školského odborného pracoviště a žádosti školy na příslušný KÚ.
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami s potřebou vyrovnávacích opatření je podle §16, odst. 4 zákona 561/04 Sb., ve znění pozdějších předpisů také žák se sociálním znevýhodněním. Jedná se o žáka z prostředí, kde se mu nedostává potřebné podpory k řádnému průběhu vzdělávání včetně spolupráce zákonných zástupců se školou, a žák znevýhodněný nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka
5.Program pedagogicko-psychologického poradenství
Poradenská činnost směřující k prevenci nežádoucích jevů
Pomoc při uspokojování specifických výchovných a vzdělávacích potřeb žáků
Pomoc při řešení příčin školní neúspěšnosti
Pomoc při řešení osobních a rodinných vztahových problémů žáků
Prohloubit a zlepšit spolupráci i komunikaci mezi školou a rodiči
Pomoc žákům sociálně znevýhodněným
Nabídka kariérního poradenství a asistence při volbě školy
Pomoc žákům ve zvládání učebních nároků školy
Vytváření preventivních programů
Včasná intervence při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů
Integrování poradenských služeb s využitím PPP, SPC, SVP a úřadu práce
Vytvořit širokou základnu primární prevence školní neúspěšnosti
Sledovat účinnost preventivního školního programu a vytvořit metodické zázemí pro jeho vytváření a realizaci
Připravit podmínky pro integrace žáků s SPV, rozšířit možnosti již existující
Pracovat s nadanými žáky
Metodická podpora učitelům při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických aspektů vzdělávání
6.Preventivní program školy
Prioritním cílem preventivní strategie školy je podpora bezpečného chování, zdravého životního stylu žáků a pozitivních mezilidských vztahů. Významným prvkem je fungování principu otevřené školy - spolupráce s rodiči, zřizovatelem, místní komunitou, zástupci města ad., vytváření bezpečného prostředí pro společné vzdělávání, budování dobrého klimatu heterogenních tříd i školy jako celku.
Podrobnější informace obsahuje Školní preventivní program.
7.Strategie předcházení školní neúspěšnosti
Průběžné pozorování chování a prospěchu žáka, jeho začleňování do kolektivu, adaptace na nové prostředí (důraz kladen na první a šesté ročníky, žáky nacházející se v obtížných životních situacích apod.)
Poskytování možnosti zažít úspěch
Poskytování popisné zpětné vazby
Poskytování podnětného prostředí
Získávání příkladů dobré praxe z předchozího vzdělávání žáků skrze rodiče i žáky samotné
Spolupráce učitelů - vzájemné průběžné sdílení informací a vyhodnocování zjištěného
Spolupráce se zákonnými zástupci - vzájemné sdílení informací týkající se žáků
9.Strategie předcházení šikany
Škola má zpracován Školní program proti šikanování.
10.Strategie předcházení dalším projevům rizikového chování
Škola zpracovává Strategie a krizové plány pro předcházení dalším projevům rizikového chování:
Konzumace tabákových výrobků ve škole
Konzumace alkoholu ve škole
Krádeže a vandalismus
Výskyt problému s drogou
Rizikové chování v dopravě
CAN - syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte
Homofobie
Extrémismus, rasismus, xenofobie, antisemitismus
Záškoláctví
Netolismus
Sebepoškozování
Nová náboženská hnutí, sekty
Rizikového sexuální chování
Příslušnost k subkulturám
Domácí násilí
Krizové situace spojené s ohrožením násilím
Šikana


Načítám...