Vnitřní řád školní jídelny

 

Základní škola Nový Rychnov, okres Pelhřimov

se sídlem v Novém Rychnově 170, 394 04 Nový Rychnov

55. VNITŘNÍ řád ŠKOLNÍ JÍDELNY

Číslo jednací:                                   434 / 2017

Vypracoval:

Mgr.Stanislav Pohan  

Schválil:

Mgr. Vladimír Srb, ředitel školy

Pedagogická rada projednala dne:

28. 8. 2023

Směrnice nabývá platnosti dne:

1. 10. 2023

Směrnice nabývá účinnosti dne:

1. 10. 2023

Změny ve směrnici jsou prováděny formou  číslovaných písemných dodatků, které tvoří součást tohoto předpisu.

 

 

1.Úvodní ustanovení

 

1. Na základě ustanovení zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním středním, vyšším  odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), vyhl. 137/2004 Sb., nař. ES 852/2004 vydávám jako statutární orgán školy tuto směrnici.

2. Ve výrobních a ostatních prostorách kuchyně musí zaměstnanci dodržovat stanovené postupy pro uvádění pokrmů do oběhu, předpisy a pokyny k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a návody k obsluze a údržbě výrobních  a pracovních prostředků a zařízení.

3. Konat činnost ve stravovacích službách mohou pouze zaměstnanci, kteří splňují předpoklady zdravotní způsobilosti a mají potřebné znalosti nutné k ochraně veřejného zdraví.

 

 

I. Úvodní část

  1. Vnitřní řád školní jídelny je soubor pravidel a opatření spojených s provozem školní  jídelny.
  2. Školní jídelna zajišťuje stravování řádně zapsaných žáků.
  3. Vnitřní řád školní jídelny je závazný pro všechny osoby, které se stravují ve školní jídelně.
  4. Vnitřní řád školní jídelny je zpracován v souladu s těmito zákony a vyhláškami:
  • zákonem č. 561/2004 Sb., školský zákon, ve znění pozdějších předpisů,
  • zákonem č. 258/2000Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů,
  • vyhláškou č. 107/2005 Sb., o školním stravování, ve znění pozdějších předpisů,
  • vyhláškou č. 137/2004 Sb., o hygienických požadavcích na stravovací služby a o zásadách osobní a provozní hygieny při činnostech epidemiologicky závažných, ve znění pozdějších předpisů,
  • vyhláškou č.84/2005 Sb., o nákladech na závodní stravování a jejich úhradě v příspěvkových organizacích zřízených ÚSC, ve znění pozdějších předpisů,
  • nařízení EU č. 852/2004 o hygieně potravin, ve znění pozdějších předpisů.

5.   Jídelníček je vždy sestavován podle zásad zdravé výživy a dodržování výživových norem u sledovaných potravin a v rozsahu dle § 4 odst. 3 a 9 vyhlášky č. 107/2005 Sb., o školním stravování.

6.   S Vnitřním řádem školní jídelny jsou rodiče seznámeni prostřednictvím nástěnky Informace pro rodiče v prostoru školní jídelny, prostřednictvím webových stránek a na informativních schůzkách.

 

2. Práva a povinnosti strávníků a zákonných zástupců žáků

  1. Ve školní jídelně se strávníci chovají slušně, dodržují pravidla kulturního chování a stolování, zdraví pracovníky školy srozumitelným pozdravem, respektují pokyny pedagogů, vedoucí školní jídelny a kuchařky.
  2. Zákonný zástupce má právo vznášet připomínky a podněty k práci školní jídelny u vedoucí školní jídelny nebo ředitelky školy, v případě nespokojenosti s vyřízením stížnosti či podnětu se mohou obrátit na nadřízený nebo kontrolní orgán poskytovatele s podnětem na prošetření postupu při vyřizování stížnosti.
  3. Zákonný zástupce má povinnost informovat vedoucí školní jídelny o změně zdravotní způsobilosti žáka, v době nemoci neprodleně žáka odhlásit z obědů, respektovat dobu odhlašování obědů a dodržovat termíny splatnosti úplaty za školní stravování.

 

3. Provoz a vnitřní režim 

  1. Pedagogičtí pracovníci učí žáky správným stravovacím návykům a tomu je přizpůsobena skladba jídelníčku. Jídelníček je sestavován na základě zásad zdravé výživy a podmínkou je plnění spotřebního koše /evidence jednotlivých složek stravy, aby byla dodržena předepsaná výživová norma/.
  2. Jídelní lístek je vyvěšen na informační nástěnce, vždy nejpozději v pondělí při zahájení provozu ZŠ a MŠ.
  3. Dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU), jsou na jídelním lístku uváděny alergeny. Na nástěnkách a na webových stránkách školy je zveřejněn seznam alergenů,

jednotlivé alergeny jsou očíslovány a tato čísla alergenů jsou uvedena vždy za pokrmem v jídelním lístku.          

  1. Za dodržování hygienických předpisů při výrobě a výdeji stravy pro strávníky je zodpovědný personál školní jídelny. Při podávání jídel dohlíží na strávníky pedagogický dohled. Za čistotu stolů a podlah odpovídají uklízečky.
  2. Školní jídelna zajišťuje stravování a pitný režim 1 x denně .

 

4. Organizace výdeje stravy

 

Časový harmonogram výdeje jídla MŠ:

                        Přesnídávka                8,45 hod – 9,15 hod

                        Oběd                           11,30 hod – 12,30 hod

Odpolední svačina     14,15 hod – 14,45 hod

 

Jídlo do prostor výdeje v mateřské škole převáží pověřený pracovník v připravených nádobách. Na určeném místě dochází k výdeji jídla a pití. Zbytky jídla jsou odváženy společně s nádobím a nádobami od jídla do školní jídelny ZŠ Nový Rychnov. Čisté nádobí se vrací zpět do MŠ na bezpečné a k tomu určené místo. Pracovnice se řídí provozním řádem výdejny jídla.

 

 

 Časový harmonogram výdeje jídla ZŠ:

     Oběd                           11,05 hod. – 13,00 hod.

 

Výdejní dobu obědů je nutno dodržovat, aby nebyla narušena plynulost výdeje strávníků ZŠ. Oběd je žákům vydán na základě přihlášky ke stravování.

Je možné přídavků jídla (přílohy) pokud o to strávník požádá. Nápoje je možné si doplnit v průběhu výdeje obědů. Nesnědené jídlo ve školní jídelně strávník odnese na vyhrazené místo.                  O zbytky jídla se postará pověřený pracovník, který setře zbytky do připravených nádob.

 

Dozor v MŠ a ZŠ zajišťují pedagogičtí pracovníci.

 

Školní jídelna ZŠ Nový Rychnov vaří pro děti a zaměstnance MŠ Nový Rychnov, žáky                           a zaměstnance ZŠ Nový Rychnov.

 

5. Ceny stravného 

1.   Výše finančního normativu je stanovena dle vyhlášky č. 107/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů o školním stravování a podle cen potravin v místě obvyklých. Strávníci jsou rozděleny do věkových skupin, dle věku, kterého dosáhnou  během školního roku (1. září - 31. srpna).

                                                   

                                        Přesnídávka    12,- záloha 400,-

                                        Oběd               25,-     

                                        Svačina           9,-

                                        Celkem           46,- Kč

 

 

                                        Pro děti starší 6-ti let

                                        Přesnídávka    13,- záloha 400,-

                                        Oběd               28,-     

                                        Svačina           10,-

                                        Celkem           51,- Kč

 

                                                   

                                               7 - 10 let     32,-  záloha    400,-

                                               11 - 14 let   34,-  záloha    400,-

15 a více     36,-  záloha    400,-

 

  1. Pitný režim je pro žáky zajišťován.
  2. Během měsíce nelze sjednaný způsob a formu stravování v MŠ měnit.

 

 6.  Přihlašování a odhlašování stravy

  1. Při přijetí žáka stanoví ředitel po dohodě se zákonnými zástupci způsob stravování žáků.
  2. Při nástupu žáka do a ZŠ musí zákonní zástupci žáka vyplnit přihlášku ke stravování. Změny ve stravování je nutné hlásit ihned.
  3. Nárok na stravu – strávník má nárok na jídlo pouze v případě, že je přítomen ve školním zařízení.
  4. Odhlášky stravy se provádějí ústně nebo telefonicky, nejpozději do 7.30 hodin dne nepřítomnosti žáka. Pokud rodiče ho ze stravy včas neodhlásí, jsou povinni stravu zaplatit.
  5. Neodhlášené a neodebrané jídlo je zúčtováno a není za něj poskytována náhrada.
  6. Výdej do jídlonosičů  v první den nemoci. (Pokud stravu z důvodu nepředpokládané nepřítomnosti - nejčastěji nemoci - nelze včas odhlásit, mohou si rodiče stravu vyzvednout, a to v době od 11:05 do 12.00 hodin. Nutností jsou vlastní jídlonosiče, které si rodiče bezprostředně před výdejem přinesou. Tato možnost je pouze první den nepřítomnosti).
  7. Jídlo podávané do jídlonosičů je určeno k okamžité spotřebě, nejdéle do 12:30 hod.  
  8. Školní jídelna zodpovídá za kvalitu stravy do okamžiku výdeje. Za skladované a ohřívané jídlo nepřebírá škola zodpovědnost.
  9. Žák, které po nemoci nebo jiné nepřítomnosti přichází školy, musí být předem přihlášeno ke stravování – nejpozději do 7.30 hodin dne nástupu po nemoci.

 

7. Úhrada stravného – způsob a podmínky placení

  1. Úhrada platby za školní stravování (stravné) je prováděna zálohově s vyúčtováním k 15. dne v měsíci.
  2. Stravné se hradí bezhotovostním převodem z účtů svolením k inkasu nebo jednorázovým příkazem k úhradě nebo hotově u vedoucí školní jídelny. Hotově se platí od 7.00 hod do 9.00 hod.
  3. Číslo účtu: bankovní účet školní jídelny 2101004923/2010 vedený u Fio banky pod VS, který vám bude přidělen při odevzdání přihlášky ke stravování (pro platbu zálohy použijte jako VS datum narození strávníka ve formátu DDMMRRRR).

 

 

8. Bezpečnost a ochrana zdraví 

  1. Za bezpečnost žáků v jídelně školy zodpovídají v plné míře pedagogickými pracovníky
  2. V případě úrazu pedagogický pracovník zajistí prvotní ošetření žáka, v případě nutnosti i následného lékařského vyšetření či ošetření. Rodiče jsou vyrozuměni bezodkladně. Každý úraz pedagogický pracovník neprodleně zaznamená do knihy úrazů a oznámí ho vedení školy.
  3. V rámci bezpečnosti se strávníci chovají v jídelně dle pravidel BOZP, v souladu s hygienickými předpisy, dle zásad slušného chování a společenských pravidel stolování. Strávníci jsou povinni řídit se pokyny personálu školní jídelny a pedagogického dohledu, zároveň se nesmí dopouštět projevů rasismu a šikany.
  4. Způsob řešení nouzových a havarijní situací (např. přerušení dodávky energií, vody apod.) projedná ředitel školy neprodleně se zřizovatelem a seznámí strávníky s jejím řešením.

 

9. Ochrana majetku školy 

  1. Strávníci používají zařízení školní jídelny pouze za účelem stravování.
  2. Strávníci jsou povinni šetřit zařízení a vybavení jídelny.
  3. Žáci jsou pedagogy a zaměstnanci školy vedeny k ochraně majetku školy.
  4. Povinnosti všech zaměstnanců školy je majetek školy chránit a nepoškozovat. Konkrétní jejich povinnosti jsou obsaženy v organizačním řádu školy a pracovních náplních.

 

 10. Závěrečná ustanovení

  1. Vnitřní řád školní jídelny je vyvěšen na informační nástěnce ve vestibulu školy a uveřejněn na webových stránkách školy.  
  2. Kontrolou provádění ustanovení tohoto Vnitřního řádu školní jídelny je statutárním orgánem školy pověřena vedoucí školní jídelny.

3.   Strávníci (zákonní zástupci žáků) jsou s vnitřním řádem prokazatelně seznámeni na

     začátku školního roku (potvrzeno podpisem).

4. Případné dotazy, podněty, připomínky, stížnosti, hygienické a technické problémy můžete podat či řešit přímo s vedoucí ŠJ.

 

11. GDPR

Ve smyslu evropského nařízení ke GDPR zachovávat mlčenlivost a chránit před zneužitím data, údaje a osobní údaje zaměstnanců školy, mateřské školy, žáků a dětí, citlivé osobní údaje, informace o zdravotním stavu dětí, žáků, s nimiž přišel do styku, shromažďovat pouze nezbytné údaje a osobní údaje, bezpečně je ukládat a chránit před neoprávněným přístupem, neposkytovat je subjektům, které na ně nemají zákonný nárok, nepotřebné údaje vyřazovat a dál nezpracovávat.

 

 

Změny ve směrnici budou prováděny formou číslovaných písemných dodatků, které budou tvořit součást tohoto předpisu.

Směrnice nabývá platnosti dne: 1. 10. 2023

V Novém Rychnově dne 1. 9. 2023                                                                                      

                                                                     

 

 

  …..…………….…………………………………

Mgr. Vladimír Srb

   ředitel školy

 

                                                                      

 

 …………………………………………………...

                                                                           Jaroslava Loskotová, vedoucí školní jídelny

 

 

 

loader Načítám...

Nejnovější album

Fond Vysočiny