Vnitřní řád školní jídelny
Základní škola Nový Rychnov, okres Pelhřimov se sídlem v Novém Rychnově 170, 394 04 Nový Rychnov |
|
55. VNITŘNÍ řád ŠKOLNÍ JÍDELNY Číslo jednací: 434 / 2017 |
|
Vypracoval: |
Mgr.Stanislav Pohan |
Schválil: |
Mgr. Vladimír Srb, ředitel školy |
Pedagogická rada projednala dne: |
28. 8. 2023 |
Směrnice nabývá platnosti dne: |
1. 10. 2023 |
Směrnice nabývá účinnosti dne: |
1. 10. 2023 |
Změny ve směrnici jsou prováděny formou číslovaných písemných dodatků, které tvoří součást tohoto předpisu. |
1.Úvodní ustanovení
1. Na základě ustanovení zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), vyhl. 137/2004 Sb., nař. ES 852/2004 vydávám jako statutární orgán školy tuto směrnici.
2. Ve výrobních a ostatních prostorách kuchyně musí zaměstnanci dodržovat stanovené postupy pro uvádění pokrmů do oběhu, předpisy a pokyny k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a návody k obsluze a údržbě výrobních a pracovních prostředků a zařízení.
3. Konat činnost ve stravovacích službách mohou pouze zaměstnanci, kteří splňují předpoklady zdravotní způsobilosti a mají potřebné znalosti nutné k ochraně veřejného zdraví.
I. Úvodní část
- Vnitřní řád školní jídelny je soubor pravidel a opatření spojených s provozem školní jídelny.
- Školní jídelna zajišťuje stravování řádně zapsaných žáků.
- Vnitřní řád školní jídelny je závazný pro všechny osoby, které se stravují ve školní jídelně.
- Vnitřní řád školní jídelny je zpracován v souladu s těmito zákony a vyhláškami:
- zákonem č. 561/2004 Sb., školský zákon, ve znění pozdějších předpisů,
- zákonem č. 258/2000Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů,
- vyhláškou č. 107/2005 Sb., o školním stravování, ve znění pozdějších předpisů,
- vyhláškou č. 137/2004 Sb., o hygienických požadavcích na stravovací služby a o zásadách osobní a provozní hygieny při činnostech epidemiologicky závažných, ve znění pozdějších předpisů,
- vyhláškou č.84/2005 Sb., o nákladech na závodní stravování a jejich úhradě v příspěvkových organizacích zřízených ÚSC, ve znění pozdějších předpisů,
- nařízení EU č. 852/2004 o hygieně potravin, ve znění pozdějších předpisů.
5. Jídelníček je vždy sestavován podle zásad zdravé výživy a dodržování výživových norem u sledovaných potravin a v rozsahu dle § 4 odst. 3 a 9 vyhlášky č. 107/2005 Sb., o školním stravování.
6. S Vnitřním řádem školní jídelny jsou rodiče seznámeni prostřednictvím nástěnky Informace pro rodiče v prostoru školní jídelny, prostřednictvím webových stránek a na informativních schůzkách.
2. Práva a povinnosti strávníků a zákonných zástupců žáků
- Ve školní jídelně se strávníci chovají slušně, dodržují pravidla kulturního chování a stolování, zdraví pracovníky školy srozumitelným pozdravem, respektují pokyny pedagogů, vedoucí školní jídelny a kuchařky.
- Zákonný zástupce má právo vznášet připomínky a podněty k práci školní jídelny u vedoucí školní jídelny nebo ředitelky školy, v případě nespokojenosti s vyřízením stížnosti či podnětu se mohou obrátit na nadřízený nebo kontrolní orgán poskytovatele s podnětem na prošetření postupu při vyřizování stížnosti.
- Zákonný zástupce má povinnost informovat vedoucí školní jídelny o změně zdravotní způsobilosti žáka, v době nemoci neprodleně žáka odhlásit z obědů, respektovat dobu odhlašování obědů a dodržovat termíny splatnosti úplaty za školní stravování.
3. Provoz a vnitřní režim
- Pedagogičtí pracovníci učí žáky správným stravovacím návykům a tomu je přizpůsobena skladba jídelníčku. Jídelníček je sestavován na základě zásad zdravé výživy a podmínkou je plnění spotřebního koše /evidence jednotlivých složek stravy, aby byla dodržena předepsaná výživová norma/.
- Jídelní lístek je vyvěšen na informační nástěnce, vždy nejpozději v pondělí při zahájení provozu ZŠ a MŠ.
- Dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU), jsou na jídelním lístku uváděny alergeny. Na nástěnkách a na webových stránkách školy je zveřejněn seznam alergenů,
jednotlivé alergeny jsou očíslovány a tato čísla alergenů jsou uvedena vždy za pokrmem v jídelním lístku.
- Za dodržování hygienických předpisů při výrobě a výdeji stravy pro strávníky je zodpovědný personál školní jídelny. Při podávání jídel dohlíží na strávníky pedagogický dohled. Za čistotu stolů a podlah odpovídají uklízečky.
- Školní jídelna zajišťuje stravování a pitný režim 1 x denně .
4. Organizace výdeje stravy
Časový harmonogram výdeje jídla MŠ:
Přesnídávka 8,45 hod – 9,15 hod
Oběd 11,30 hod – 12,30 hod
Odpolední svačina 14,15 hod – 14,45 hod
Jídlo do prostor výdeje v mateřské škole převáží pověřený pracovník v připravených nádobách. Na určeném místě dochází k výdeji jídla a pití. Zbytky jídla jsou odváženy společně s nádobím a nádobami od jídla do školní jídelny ZŠ Nový Rychnov. Čisté nádobí se vrací zpět do MŠ na bezpečné a k tomu určené místo. Pracovnice se řídí provozním řádem výdejny jídla.
Časový harmonogram výdeje jídla ZŠ:
Oběd 11,05 hod. – 13,00 hod.
Výdejní dobu obědů je nutno dodržovat, aby nebyla narušena plynulost výdeje strávníků ZŠ. Oběd je žákům vydán na základě přihlášky ke stravování.
Je možné přídavků jídla (přílohy) pokud o to strávník požádá. Nápoje je možné si doplnit v průběhu výdeje obědů. Nesnědené jídlo ve školní jídelně strávník odnese na vyhrazené místo. O zbytky jídla se postará pověřený pracovník, který setře zbytky do připravených nádob.
Dozor v MŠ a ZŠ zajišťují pedagogičtí pracovníci.
Školní jídelna ZŠ Nový Rychnov vaří pro děti a zaměstnance MŠ Nový Rychnov, žáky a zaměstnance ZŠ Nový Rychnov.
5. Ceny stravného
1. Výše finančního normativu je stanovena dle vyhlášky č. 107/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů o školním stravování a podle cen potravin v místě obvyklých. Strávníci jsou rozděleny do věkových skupin, dle věku, kterého dosáhnou během školního roku (1. září - 31. srpna).
MŠ
Přesnídávka 12,- záloha 400,-
Oběd 25,-
Svačina 9,-
Celkem 46,- Kč
Pro děti starší 6-ti let
Přesnídávka 13,- záloha 400,-
Oběd 28,-
Svačina 10,-
Celkem 51,- Kč
ZŠ
7 - 10 let 32,- záloha 400,-
11 - 14 let 34,- záloha 400,-
15 a více 36,- záloha 400,-
- Pitný režim je pro žáky zajišťován.
- Během měsíce nelze sjednaný způsob a formu stravování v MŠ měnit.
6. Přihlašování a odhlašování stravy
- Při přijetí žáka stanoví ředitel po dohodě se zákonnými zástupci způsob stravování žáků.
- Při nástupu žáka do a ZŠ musí zákonní zástupci žáka vyplnit přihlášku ke stravování. Změny ve stravování je nutné hlásit ihned.
- Nárok na stravu – strávník má nárok na jídlo pouze v případě, že je přítomen ve školním zařízení.
- Odhlášky stravy se provádějí ústně nebo telefonicky, nejpozději do 7.30 hodin dne nepřítomnosti žáka. Pokud rodiče ho ze stravy včas neodhlásí, jsou povinni stravu zaplatit.
- Neodhlášené a neodebrané jídlo je zúčtováno a není za něj poskytována náhrada.
- Výdej do jídlonosičů v první den nemoci. (Pokud stravu z důvodu nepředpokládané nepřítomnosti - nejčastěji nemoci - nelze včas odhlásit, mohou si rodiče stravu vyzvednout, a to v době od 11:05 do 12.00 hodin. Nutností jsou vlastní jídlonosiče, které si rodiče bezprostředně před výdejem přinesou. Tato možnost je pouze první den nepřítomnosti).
- Jídlo podávané do jídlonosičů je určeno k okamžité spotřebě, nejdéle do 12:30 hod.
- Školní jídelna zodpovídá za kvalitu stravy do okamžiku výdeje. Za skladované a ohřívané jídlo nepřebírá škola zodpovědnost.
- Žák, které po nemoci nebo jiné nepřítomnosti přichází školy, musí být předem přihlášeno ke stravování – nejpozději do 7.30 hodin dne nástupu po nemoci.
7. Úhrada stravného – způsob a podmínky placení
- Úhrada platby za školní stravování (stravné) je prováděna zálohově s vyúčtováním k 15. dne v měsíci.
- Stravné se hradí bezhotovostním převodem z účtů svolením k inkasu nebo jednorázovým příkazem k úhradě nebo hotově u vedoucí školní jídelny. Hotově se platí od 7.00 hod do 9.00 hod.
- Číslo účtu: bankovní účet školní jídelny 2101004923/2010 vedený u Fio banky pod VS, který vám bude přidělen při odevzdání přihlášky ke stravování (pro platbu zálohy použijte jako VS datum narození strávníka ve formátu DDMMRRRR).
8. Bezpečnost a ochrana zdraví
- Za bezpečnost žáků v jídelně školy zodpovídají v plné míře pedagogickými pracovníky
- V případě úrazu pedagogický pracovník zajistí prvotní ošetření žáka, v případě nutnosti i následného lékařského vyšetření či ošetření. Rodiče jsou vyrozuměni bezodkladně. Každý úraz pedagogický pracovník neprodleně zaznamená do knihy úrazů a oznámí ho vedení školy.
- V rámci bezpečnosti se strávníci chovají v jídelně dle pravidel BOZP, v souladu s hygienickými předpisy, dle zásad slušného chování a společenských pravidel stolování. Strávníci jsou povinni řídit se pokyny personálu školní jídelny a pedagogického dohledu, zároveň se nesmí dopouštět projevů rasismu a šikany.
- Způsob řešení nouzových a havarijní situací (např. přerušení dodávky energií, vody apod.) projedná ředitel školy neprodleně se zřizovatelem a seznámí strávníky s jejím řešením.
9. Ochrana majetku školy
- Strávníci používají zařízení školní jídelny pouze za účelem stravování.
- Strávníci jsou povinni šetřit zařízení a vybavení jídelny.
- Žáci jsou pedagogy a zaměstnanci školy vedeny k ochraně majetku školy.
- Povinnosti všech zaměstnanců školy je majetek školy chránit a nepoškozovat. Konkrétní jejich povinnosti jsou obsaženy v organizačním řádu školy a pracovních náplních.
10. Závěrečná ustanovení
- Vnitřní řád školní jídelny je vyvěšen na informační nástěnce ve vestibulu školy a uveřejněn na webových stránkách školy.
- Kontrolou provádění ustanovení tohoto Vnitřního řádu školní jídelny je statutárním orgánem školy pověřena vedoucí školní jídelny.
3. Strávníci (zákonní zástupci žáků) jsou s vnitřním řádem prokazatelně seznámeni na
začátku školního roku (potvrzeno podpisem).
4. Případné dotazy, podněty, připomínky, stížnosti, hygienické a technické problémy můžete podat či řešit přímo s vedoucí ŠJ.
11. GDPR
Ve smyslu evropského nařízení ke GDPR zachovávat mlčenlivost a chránit před zneužitím data, údaje a osobní údaje zaměstnanců školy, mateřské školy, žáků a dětí, citlivé osobní údaje, informace o zdravotním stavu dětí, žáků, s nimiž přišel do styku, shromažďovat pouze nezbytné údaje a osobní údaje, bezpečně je ukládat a chránit před neoprávněným přístupem, neposkytovat je subjektům, které na ně nemají zákonný nárok, nepotřebné údaje vyřazovat a dál nezpracovávat.
Změny ve směrnici budou prováděny formou číslovaných písemných dodatků, které budou tvořit součást tohoto předpisu.
Směrnice nabývá platnosti dne: 1. 10. 2023
V Novém Rychnově dne 1. 9. 2023
…..…………….…………………………………
Mgr. Vladimír Srb
ředitel školy
…………………………………………………...
Jaroslava Loskotová, vedoucí školní jídelny