Program EVVO
Program environmentálního vzdělávání 2019-2020 na ZŠ Nový Rychnov
Program EVVO je vypracován na základě Metodického pokynu MŠMT
ČR č. j. 16745/2008-22 ze dne 27. 10.2008
1. DEFINICE A TERMINOLOGIE
Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta (EVVO) vychází z anglického termínu environmental education, kde environment znamená životní prostředí a education se chápe široce jako vzdělávání, výchova či osvěta všech typů cílových skupin, od nejmenších dětí po dospělé. Vzděláváním se rozumí zejména ovlivňování racionální stránky osobnosti. Výchovou působení na city a vůli. Osvětou se označují speciální způsoby předávání informací zejména dospělé populaci.
EVVO se rozumí všestranné rozvíjení klíčových kompetencí (definovaných v RVP PV, RVP ZV, RVP G, RVP GSP a RVP SOV) v kontextu vzájemných vztahů mezi člověkem a životním prostředím, s důrazem na vyvážené působení nejen společenských, ale i přírodních faktorů. Jde tedy o motivaci a poskytnutí příležitostí k dosažení znalostí, dovedností, postojů a návyků k ochraně a zlepšování životního prostředí, k utváření hierarchie životních hodnot slučitelných s udržitelným rozvojem, k smysluplnému jednání a tvořivosti ve prospěch životního prostředí, k udržitelnému způsobu života a k udržitelným vzorcům chování jednotlivců, skupin i společnosti jako celku.
Výchova, osvěta a vzdělávání se provádějí tak, aby vedly k myšlení a jednání, které je v souladu s principem trvale udržitelného rozvoje, k vědomí odpovědnosti za udržení kvality životního prostředí a jeho jednotlivých složek a k úctě k životu ve všech jeho formách. (Zákon c. 17/1992 Sb., o životním prostředí, §16)
UDRŽITELNÝ ROZVOJ
Udržitelný rozvoj je takový rozvoj, který uspokojuje potřeby současnosti bez ohrožování možností budoucích generací uspokojovat své vlastní potřeby. Je v podstatě procesem změn, ve kterém jsou využívání zdrojů, orientace vývoje technologií a transformace institucí zaměřeny na harmonické zvyšování současného i budoucího potenciálu uspokojování lidských potřeb a aspirací.
OCHRANA ŽIVOTNÍHO PROSTREDÍ
Ochrana životního prostředí zahrnuje činnosti, jimiž se předchází znečišťování nebo poškozování životního prostředí, nebo se toto znečišťování nebo poškozování omezuje a odstraňuje. Zahrnuje ochranu jeho jednotlivých složek, druhu organismu nebo konkrétních ekosystému a jejich vzájemných vazeb, ale i ochranu životního prostředí jako celku. (Zákon c. 17/1992 Sb., o životním prostředí, § 9
2. CÍLE
Vybudovat fungující systém environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty ve škole, který se pozitivně projeví v šetrnějším přístupu žáků k životnímu prostředí, a v důsledku toho také snížením nutných nákladů na životní prostředí a zapojení žáků do řešení a odstraňování problémů životního prostředí a připomínat dopady lidských aktivit na přírodu a životní prostředí jako celek.
Environmentální vzdělávání a výchova je nedílnou součástí všech vyučovacích předmětů minimálně v rozsahu průřezových témat. Cílem EVVO je rozvoj vztahu žáků k přírodě, rozvoj systematického myšlení a vnímání světa kolem nás. Témata s environmentální problematikou jsou průřezově zařazena do výuky v každém ročníku. Naším zájmem je především to, aby žáci pochopili, že na každém z nás záleží, v jakém prostředí budeme žít a co po nás do budoucna zbude. Zároveň je vzbuzovat v žácích zájem o své okolí, snahu přemýšlet o dopadech svého jednání na okolní organismy a tendenci nacházet stále ekologičtější a příznivější způsoby života, tak aby i další generace mohly vyrůstat v krásné a neponičené krajině plné nejrozmanitějších rostlinných a živočišných druhů.
3. EVVO je v ŠVP naplněna formou průřezových témat
- je založena na pochopení lidských priorit a hodnot
- žáci se účastní přednášek s ekologickou tématikou a ekologických výukových programů dle aktuální roční nabídky
- žáci se zapojují do soutěží s ekologickou tématikou, které jim formou hry a prožitku lépe umožní pochopit problematiku životního prostředí
- zároveň se žáci učí poznávat přírodu a problematiku životního prostředí formou terénních pozorování, vycházek a výletů nejen do okolí školy
- při získávání informací žáci využívají rovněž výpočetní techniku, řadu informací získávají prostřednictvím internetu, čímž se učí nejen vyhledávat informace, třídit je, ale i lépe porozumět textu a zlepšit si svoji čtenářskou gramotnost
Náměty uplatňované v jednotlivých předmětech a ročnících:
K důležitým kompetencím rozvíjených EVVO patří zejména:
V oblasti kompetencí k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální:
- aktivně využívat kooperativní a komunikační dovednosti jako nástroje pro řešení problémů životního prostředí,
- hledat různé varianty řešení problémů životního prostředí,
- schopnost kriticky posuzovat a vyhodnocovat informace související s životním prostředím.
V oblasti pracovní kompetence, v rámci odborných kompetencí:
- osvojit si praktické dovednosti pro chování a pobyt v přírodě i při zacházení s přírodou a uplatňovat je v každodenním životě,
- uplatňovat principy udržitelného způsobu života v občanském a pracovním jednání (odpovědně a ekonomicky nakládat s přírodními zdroji a odpady v souladu se strategií udržitelného rozvoje, minimalizovat negativní vlivy na životní prostředí).
V oblasti kompetence občanské:
- znát z vlastní zkušenosti přírodní a kulturní hodnoty ve svém okolí, chápat příčiny a následky jejich poškozování, rozumět jedinečnosti svého regionu a jeho potřebám,
- uvažovat v souvislostech, vnímat závislost rozvoje lidské společnosti na přírodě a na stavu životního prostředí, porozumět zákonitostem biosféry, ekonomické, sociální a ekologické provázanosti světa, problémům životního prostředí z globálního i lokálního hlediska a jejich příčinám,
- orientovat se ve vývoji vztahu člověka a přírody a poučit se z problémů životního prostředí od minulosti až po současnost a v tomto kontextu pak uvažovat o budoucnosti,
- odpovědně jednat vůči přírodě a prostředí v každodenním životě a aktivně a kvalifikovaně se účastnit ochrany životního prostředí včetně zapojení do souvisejících veřejných diskusí a rozhodovacích procesů o využívání krajiny,
- projevovat pokoru, úctu k životu ve všech jeho formách a k hodnotám, které neumí vytvořit člověk, oceňovat svébytnou hodnotu a krásu přírody a krajiny, vnímat a být schopen hodnotit různé postoje k postavení člověka v přírodě a k chování člověka vůči přírodě.
- výzdoba školy, využití přírodního materiálu, starého materiálu aj.
- celkově ekologizovat provoz školy (třídění odpadů, pitný režim bez automatů, zdravá výživa ve školní jídelně, minimalizace nákupů výrobků na jedno použití, oboustranné kopírování atd.)
- podporovat návrat k tradicím, lidové kultuře, vycházet z místních podmínek a spolupracovat s obcí
- podporovat zařazení EVVO do všech vyučovacích předmětů, podporovat laboratorní práce
- podporovat volitelné předmět přírodovědná praktika a účast žáků v přírodovědných soutěžích
4. REALIZACE EVVO
1. Vyučovací předměty:
1. stupeň:
- Prvouka
- Přírodověda
- Vlastivěda
2. stupeň
- Přírodopis
- Český jazyk
- Matematika
- Zeměpis
- Fyzika
- Chemie
- Výchova k občanství
- Rodinná výchova
- Etická výchova
- Pracovní vyučování
2. Časová dotace:
Je individuální, vyučující zařazují jednotlivé prvky EVVO do témat výuky v jednotlivých
ročnících.
Prvouka 1. -3. roč.
- Moje rodina - úspory energií, třídění odpadu
- Naše škola a okolí školy-úspory energií, třídění odpadu, úprava třídy, školy a jejího okolí
- Podzim v přírodě a my-změny v přírodě, charakteristické rysy podzimní přírody, vycházka, sběr podzimních plodů, práce s přírodninami, péče o podzimní přírodu
- Příroda v zimě - příznaky zimy v krajině, ochrana a péče u nás přezimujícího ptactva, vycházka, péče o zimní přírodu
- Příroda na jaře - příznaky jara, hnízdění ptáků a jejich ochrana, vycházka, péče o jarní přírodu
- Příroda v létě - příznaky léta, vycházka, poznávání rostlin, ochrana přírody
- Lidé a věci - vliv techniky na lidstvo, vliv techniky na přírodu, znečišťování vody, vzduchu a půdy
Přírodověda 4. - 5. roč.
- Člověk a příroda-člověk a přírodní zdroje, šetření energií, vliv člověka na prostředí, ochrana přírody
- Příroda živá a neživá - znečišťování vody, vzduchu a půdy a vliv na člověka
- Příroda na podzim-charakteristické znaky přírody, sběr lesních plodů
- Příroda v zimě-charakteristické znaky počasí a přírody, péče o ptactvo a lesní zvířata
- Příroda na jaře - charakteristické znaky počasí a přírody, péče o jarní přírodu, poznávání rostlin
- Les-význam lesů
- Příroda v létě - charakteristické znaky počasí a přírody, chování v přírodě, ochrana přírody
- Živá příroda-péče o domácí zvířata, ochrana ptactva, ochrana užitečného hmyzu, chráněné rostliny
- Neživá příroda-péče o půdu, ochrana půdy, ochrana vody a vodních toků, úprava vody a její čištění, šetření vodou, význam vzduchu pro život, ochrana ovzduší
Vlastivěda 4. - 5. roč.
- Rodina - péče o estetické prostředí domova
- Domov a jeho okolí - čistota vody, péče o životní prostředí
- Opakování učiva 4. roč. - ochrana životního prostředí
Přírodopis 6. - 9. roč. (ŠVP)
- Obecná biologie a genetika - podmínky života na Zemi, projevy života, rozmanitost životních podmínek
- Úvod do učiva-příroda, přírodniny, přírodní děje
- Živočichové-ochrana živočichů, chránění a ohrožení živočichové, význam živočichů
- Houby a rostliny - význam a ochrana rostlin, chráněné a ohrožené druhy rostlin, význam a ochrana lesa
- Člověk - součást živé přírody - člověk jako součást prostředí, zásady zdravého života, závislost člověka na přírodě a ostatních lidech, potravní a surovinové zdroje, nutnost ochrany životního prostředí
- Člověk a Země - závislost člověka na přírodě, nutnost ochrany životního prostředí
- Společenství organismů - změny životních společenstev, rušivý vliv člověka (přirozené změny v přírodě a změny vyvolané člověkem, příčiny zhoršování životního prostředí, ekologické katastrofy a jejich předcházení)
- Země - naše planeta-biosféra
- Ochrana životního prostředí - ochrana půdy, péče o vodu a vzduch, ochrana rostlin a živočichů, chráněné rostliny a živočichové, ohrožené druhy
Zeměpis 6. - 9. roč. (ŠVP)
- Životní prostředí - Krajina-Přírodní a společenské prostředí, typy krajin)
- Přírodní obraz Země - Systém přírodní sféry na regionální úrovni
- Místní region - přírodní podmínky regionu (Vysočina), přírodní památky místa bydliště, školy a celého regionu (Pelhřimovska-Křemešnicka)
- Životní prostředí - Vztah příroda a společnost (přírodní a společenské vlivy na životní prostředí)
- Pelhřimovsko, chráněná území kraje Vysočina
- Evropa-přírodní podmínky, vliv průmyslu, zemědělství a dopravy na životní prostředí
- Světadíly - přírodní podmínky, vliv průmyslu, zemědělství a dopravy na životní prostředí
Fyzika 7. - 9. roč. . (ŠVP)
- Tepelné motory - péče o životní prostředí, alternativní paliva
- Základní poznatky z elektřiny-elektrická energie, elektrické spotřebiče v domácnosti
- Úspora a spotřeba elektrické energie, výpočet ceny za spotřebovanou energii
- Přenos elektrické energie-elektrárny vodní, tepelné a jaderné (výhody a nevýhody, vliv na životní prostředí)
- obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie
Chemie 8. - 9. roč. . (ŠVP)
- Směsi-voda, vzduch (složení, znečištění, ochrana před znečištěním)
- Anorganické sloučeniny - oxidy (uhličitý, uhelnatý, siřičitý, dusitý) a jejich hodnocení z hlediska ochrany životního prostředí
- průmyslová hnojiva (vliv na životní prostředí v zemědělství)
- Organické sloučeniny-ropa, zemní plyn, uhlí (jejich hodnocení jako chemických surovin a paliv - neobnovitelné zdroje, hledání a využití obnovitelných zdrojů)
- plasty (hodnocení z hlediska péče o životní prostředí, recyklace, doba rozpadu)
- syntetická vlákna (příklady využití, zátěž pro životní prostředí)
Výchova k občanství, Rodinná výchova, Etická výchova 6. - 9. roč. (ŠVP)
- Hospodaření domácnosti - Příjmy a výdaje rodiny (výdaje za energie-úsporná opatření)
- Bydlení - Zařizování vybavení bytu (výběr a nákup energeticky úsporných spotřebičů, zářivek a žárovek, nabíjecích baterií, zateplení domu, bytu, způsoby vytápění)
- Obec, region, kraj - přírodní zajímavosti obce, regionu, kraje
- Finanční gramotnost a její vliv na ekologii
- Ochrana zdraví občanů a jejich bezpečí - škodlivé vlivy prostředí
- Ekologická výchova - vztah člověka a přírody; životní prostředí a jeho ochrana; ekologické iniciativy; člověk-příroda-technika; chování člověka v přírodě;
- chování člověka v přírodě, ochrana přírodních památek, zdravý způsob života
Člověk a svět práce 6. - 9. roč. (ŠVP)
Lidské aktivity a problémy životního prostředí (ekologické zemědělství)
- Provoz domácnosti - elektrické spotřebiče (spotřeba energií)
- Práce s přírodními materiály-dřevo, karton
- Práce s plasty - polystyrén, PVC (z čeho se vyrábí, využití, problém recyklace, doba rozpadu, vliv na životní prostředí)
- Práce elektromontážní-výroba a rozvod elektrické energie, úsporná opatření, vliv na životní prostředí
Náměty uplatňované v jednotlivých předmětech a ročnících:
- Téma: Problematika životního prostředí (životní hodnoty a priority lidské společnosti)
- zná nezbytné podmínky života: voda, vzduch, půda
- zná hlavní příčiny znečištění životního prostředí
- umí vysvětlit příčiny zhoršení stavu životního prostředí
- seznamuje se s příčinami a důsledky ekologických katastrof
- sleduje stav znečištění ovzduší a změn klimatu v rámci ČR
- šetří energiemi, dodržuje režimy pro práce s PC, osvětlení učeben, chodeb atd.
- pokud možno používá ekologické čisticí a toaletní prostředky
- uvědoměle šetří vodou
- chápe princip čistíren odpadních vod
- Prostředek: výuka (přírodopis, chemie, fyzika, prvouka, ...), prezentace, literatura, internet, televizní zpravodajství, tisk, projektové dny
- Téma: Recyklace (zodpovědnost za lidské činy a negativní dopady lidského konání na životní prostředí)Ø umí popsat postupy recyklace jednotlivých druhů odpadu
- žáci všech ročníků jsou řádně poučeni o možnostech třídění odpadu a jeho recyklaci
- aktivní třídění odpadu: plasty, kov, sklo a papír do označených nádob v areálu školy
- chápe důležitost recyklace papíru pro životní prostředí
- účastní se sběru starého papíru
- zná energetickou náročnost výroby hliníku a nutnost jeho recyklace
- aktivně se zapojuje do sběru hliníkového odpadu
- pečuje o čistotu okolí školy a svého bydliště
- hospodárně zachází s elektrickou energií, pitnou vodou i dalšími materiály
- aktivní účast školy v soutěži Recyklohraní
- Prostředek: výukový program, výuka (chemie, fyzika, pracovní činnosti, ...), výtvarné práce, tvořivé činnosti, pěstitelské práce, prezentace, literatura, internet, soutěže
- Téma: Příroda kolem nás (vytváří si citový vztah k přírodě)
- vnímá rozmanitost přírody
- umí rozlišit jednotlivé druhy přírodnin
- aktivně se účastní poznávání rostlin, živočichů a minerálů
- přírodniny dokáže využít v různých oblastech lidského života
- podílí se na úpravě prostředí nejen ve škole, ale i v okolí školy
- zná vhodné podmínky pro pěstování rostlin
- jednotlivé druhy rostlin umí vhodně aranžovat
- účastní se sběru pomerančové kůry a vybraných druhů bylin
- prokazuje znalost chovu drobných zvířat
- dodržuje zásady bezpečného kontaktu s živočichy
- zná jednotlivé zdroje potravy a umí využít jednotlivé potraviny
- ví, kdy člověk začal jednotlivé komodity využívat a zná jejich historii
- porovnává četnost konzumace či pěstování/chování jednotlivých komodit
- umí rozpoznat jednotlivé druhy hub
- získává praktické dovednosti pro chování a pobyt v přírodě
- umí se chovat v lese
- Prostředek: výtvarné práce, tvořivé činnosti, pěstitelské práce, přírodní vědy, přednášky, prezentace, literatura, dějepis, internet, televizní zpravodajství, exkurze, soutěže
- Téma: Chráněné krajinné oblasti (utváří si mravní a citově podloženou vazbu k ohroženým druhům organismů a k přírodě jako celku)
- chápe nutnost ochrany přírody
- charakterizuje specifika chráněných krajinných oblastí
- zná přírodní a kulturní bohatství ČR
- umí vyjmenovat jednotlivé NP a CHKO České republiky
- zvládá vyjmenovat ohrožené druhy rostlin a živočichů, které jsou typické pro jednotlivé lokality
- chápe příčinu ohrožení vybraných druhů organismů
- ví o zákonech a vyhláškách na ochranu rostlinstva a živočišstva
- zná nejznámější záchranné stanice pro zraněná zvířata a ptáky
- ví, co je tzv. červená kniha
- snaží se vymyslet způsob ochrany ohrožených rostlin a živočichů
- zajímá se o kulturní a historické památky ČR
Realizační plán EVVO na školní rok 2019/2020
Akce, projekt
Účast žáků
Termín
Zodpovědný pracovník
Sběr přírodnin a jejich výtvarné zpracování
1. stupeň
2. stupeň
- průběžně
- celoročně
- učitelé 1. stupně
- učitelé 2. stupně - VV, PČ, Př,
Vyrábění z odpadních materiálů
1. stupeň
2. stupeň
- průběžně
- celoročně
- učitelé 1. stupně
- učitelé 2. stupně - VV, PČ
Přírodovědné vycházky
1. stupeň
2. stupeň
- průběžně
- celoročně
- učitelé 1. stupně
- učitelé 2. stupně - Př, Pč,VV
Školní výlety a exkurze s prvky environmentální výchovy
1. stupeň
2. stupeň
- průběžně
- celoročně
- učitelé 1. stupně
- učitelé 2. stupně
Péče o květinovou výzdobu ve třídách
1. stupeň
2. stupeň
- průběžně
- celoročně
TU, služba ve třídě, pracovníci školy
Péče o květinovou výzdobu na chodbách školy
- průběžně
- celoročně
pracovníci školy
Péče o estetickou úpravu okolí školy
- průběžně
- celoročně
pracovníci školy, učitelé Čsp, Vv
Třídění odpadů ve třídách (papír, plast)
1. stupeň
2. stupeň
- průběžně
- celoročně
Koordinátor EVVO, TU, pracovníci školy
Učit žáky třídit odpad pomocí her
www.tonda-obal.cz
Projekt 72 hodin
Špačkoš
1. stupeň
- průběžně
- celoročně
- učitelé 1. stupně
Spolupracovat s firmami pro sběr a zpracování odpadu - Pan Popela
1. stupeň
2. stupeň
- průběžně
- celoročně
Koordinátor EVVO
Sběr plastových víček
1. stupeň
2. stupeň
2x za rok leden, červen
Koordinátor EVVO
Účast na ekologických výukových programech organizovaných ekologickými sdruženími.
1. stupeň
2. stupeň
- průběžně
- celoročně
Učitelé 1. stupně
Učitelé 2. stupně
Koordinátor EVVO
Zapojování se do soutěží s environmentální tematikou
1. stupeň
2. stupeň
- průběžně
- celoročně
Koordinátor EVVO
Učitelé Př, Z, Ch, F
Celodenní projekt DEN ZEMĚ
1. stupeň
2. stupeň
duben
Učitelé 1. stupně
Koordinátor EVVO
ŠETŘÍME-UKLÍZÍME-TŘÍDÍME
1. stupeň
2. stupeň
- průběžně
- celoročně
Koordinátor EVVO
Příprava žáků na školní a okresní kola přírodovědných olympiád
2. stupeň
- průběžně
- celoročně
Učitelé přírodovědných předmětů
Závěrečné zhodnocení práce v oblasti EVVO
červenec
Koordinátor EVVO
ŘŠ
Během školního roku může být plán enviromentální výchovy aktuálně rozšířen o zajímavé akce, projekty, exkurze nebo výlety dle momentální nabídky organizací, které se touto tematikou zabývají.
Evaluace programu EVVO
ZŠ Nový Rychnov je venkovská škola rodinného charakteru, která zajištuje výuku v 9. samostatných ročnících pro 131 žáků, kteří dojíždějí z 9 okolních obcí.
- Zřizovatelem školy je Městys Nový Rychnov ležící 13 km od Pelhřimova a 19 km od krajského města Jihlava. Budova školy byla postavena v roce 1961 a po jsou na ní prováděny postupné stavební úpravy vedoucí k ekologizaci provozu.
- K dispozici je školní družina, školní jídelna, 3 odborné učebny, sportovní hala a hřiště, školní pozemek
- Celý provoz školy musí být přizpůsoben příjezdům a odjezdům autobusů
- Ve škole se vyučuje podle vzdělávacího programu "Prima škola"
- Poloha školy na okraji obce umožňuje žákům každodenní kontakt s přírodou. Z ekosystémů je blízko: les, pole, rybník, potok, zahrady
- Žáci mohou volný čas trávit na čerstvém vzduchu v areálu školy
- Každý rok pořádáme školní vystoupení ke Dni matek, Vánoční vystoupení, Fair Trade snídani a Sportovní odpoledne ke dni otců
- Aktivně se zapojujeme do sběrových aktivit (i celostátních)
- Sběr plastů, víček hliníku, různého odpadového materiálu
- Projekty 72 hodin, Uklízíme Česko atd.
- Využíváme dostupných přírodních lokalit pro praktické pozorování přírody
- Naučná stezka Křemešník
- záchranná stanice ohrožených druhů dravců a sov v Dlouhé Brtnici
- ekostatek rodiny Řezníčkovi, místní čistička vody atd
- Spolupráci se středisky ekologické výchovy
- hnutí Mravenec
- exkurze čistička DUP
- Spolupráce se školami v regionu
- Spolupráce se studenty z jiných škol
- Širší zavádění environmentálních témat do všech předmětů
- Více květin na chodbách školy i ve třídách, aktivity na školním pozemku
- Zapojení školy do celostátních ekologických aktivit
- Ekologizace provozu školy
- Biopotraviny a sezónní potraviny - Ovoce do škol, Školní mléčný program
- Pozorování přírodních úkazů a jevů v rámci akce Spaní ve škole
- Zapojení aktuálních témat z dění ve světě i u nás a jejich dopad na nás-migranti, přírodní katastrofy
- Chování k integrovaným spolužákům a k ostatním žákům
- Spaní ve škole
- Noc s Andresenem
- školní exkurze a zájezdy
- spolupráce s Jeřabinou atd
Na programu EVVO se aktivně podílí i školní družina.