Školní řád

Obsah

A) Práva a povinností žáků a jejich zákonných zástupců ve škole a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů se zaměstnanci školy

1. Základní práva a povinnosti žáků

2. Základní práva a povinnosti zákonných zástupců

3. Vzájemné vztahy žáků, pracovníků školy a zákonných zástupců žáků

B) Organizace práce zaměstnanců školy

1. Všeobecná ustanovení pro zaměstnance školy 2. Povinnosti třídních učitelů

3.Povinnosti dozírajícího učitele

C) Provoz a režim školy

1. Organizace učebního dne

2. Organizace příchodů a odchodů žáků

3. Chování žáka ve škole

4. Chování žáků při vyučování

5. Chování žáků o přestávkách a mimo vyučování

6. Školní družina

D) Hygiena a bezpečnost práce

E) Podmínky zacházení s majetkem školy nebo školského zařízení ze strany žáků

F) Sankční řád

G) Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků

H) Závěr

Škola při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování školských služeb přihlíží k základním fyziologickým potřebám žáků a vytváří podmínky pro jejich zdravý vývoj pro předcházení vzniku sociálně patologických jevů.

A) Práva a povinnosti žáků, zákonných zástupců ve škole a pravidla vzájemných vztahů žáků a zákonných zástupců žáků s pedagogickými pracovníky

1. Základní práva a povinnosti žáků

Žáci mají právo:

  • Na vzdělání a účast ve výuce - vyučovacím jazykem je český jazyk.
  • Na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání.
  • Na odpočinek a volný čas.
  • Na klidné, bezpečné a kulturní prostředí.
  • Na úctu, respekt a důstojné zacházení.
  • Na úlevy, jedná-li se o žáky handicapované, s poruchami učení nebo chování,na speciální péči v rámci možností školy.
  • Na zabezpečení přístupu k informacím, zejména takovým, které podporují jeho duchovní, morální a sociální rozvoj.
  • Na vyjádření vlastního názoru ve všech věcech, které se ho týkají. Svůj názor musí vyjadřovat přiměřenou formou, která neodporuje zásadám slušnosti a dobrého občanského soužití. Jeho názorům musí být dána náležitá váha. Žák má právo sdělit svůj názor třídnímu učiteli, ostatním vyučujícím, výchovnéporadkyni, zástupci ředitele, řediteli školy.
  • Na poskytnutí pomoci v případě, že se ocitne v nesnázích, nebo má nějaké problémy.
  • Může si vyžádat pomoc vyučujícího v případě, že neporozuměl učivu nebo potřebuje doplnit své znalosti.
  • Na ochranu před fyzickým a psychickým násilím a nedbalým zacházením, na to, aby byl respektován jejich soukromý život.
  • Na ochranu před všemi formami sexuálního zneužívání a před kontaktem s narkotiky a psychotropními látkami.
  • V případě nutnosti a se souhlasem vyučujícího si v průběhu vyučovací hodiny dojít na WC.
  • Žáci si mohou ve třídě založit žákovskou samosprávu. 1x měsíčně se sejít s vedením školy a vznášet připomínky týkající se chodu školy. Vedení školy může prostřednictvím samosprávy zpětně působit na žáky. Ředitel školy nebo školská rada jsou povinni se stanovisky a vyjádřeními těchto samosprávných orgánů zabývat a své stanovisko k nim odůvodnit.

Žáci mají povinnost:

  • Řádně se připravit na vyučování dle rozvrhu a pokynů vyučujícího.
  • Řádně se omluvit na začátku vyučovací hodiny, při nesplnění úkolů a zapomínání pomůcek.
  • Účastnit se mimoškolních aktivit, na které se závazně přihlásili nebo které jsou součástí školního vzdělávacího programu.
  • Neopouštět vymezený prostor (před budovou školy, sportovní halu, hřiště, ...) určený učitelem.
  • Pozdravit všechny dospělé osoby v budově školy.
  • Jednat se spolužáky a kamarády přátelsky, pomáhat si navzájem, hlavně mladším spolužákům.
  • Dodržovat školní řád a řád odborných učeben, chovat se slušně k dospělým i jiným žákům školy, dbát pokynů pedagogických a provozních pracovníků, chovat se tak, aby neohrozil zdraví svoje ani jiných osob.
  • Dodržovat předpisy a pokyny školy k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byli seznámeni.
  • Udržovat v čistotě a pořádku své místo v lavici, třídu a ostatní prostory školy, chránit svůj a školní majetek před ztrátou a poškozením, mít učebnice podepsané, obalené, šetrně s nimi zacházet.
  • Ihned ohlásit poškození školního zařízení nebo ztrátu věci vyučujícímu nebo třídnímu učiteli, uhradit škodu, jde-li o zaviněné poškození nebo ztrátu.
  • Při školních aktivitách mimo školu plně respektovat pravidla dohodnutá s učitelem.
  • Vyjadřovat své mínění a názory vždy slušným způsobem (tj. bez vulgárních výrazů, přiměřeným tónem, s respektem vůči druhé osobě).

2. Základní práva a povinnosti zákonných zástupců žáků

Zákonní zástupci žáků mají právo:

  • Na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání svého dítěte.
  • Volit a být voleni do školské rady.
  • Vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí jejich dětí, přičemž jejich vyjádřením musí být věnována pozornost.
  • Na informace a poradenskou pomoc školy pro jejich děti v záležitostech týkajících se vzdělávání podle školního vzdělávacího programu.
  • Požádat o uvolnění žáka z výuky podle pravidel tohoto řádu.

Zákonní zástupci žáků mají povinnost:

  • Zajistit, aby žák docházel řádně připraven do školy.
  • Na vyzvání školy se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání a chování žáka
  • Informovat školu o zdravotních obtížích a změně zdravotní způsobilosti žáka nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání, nebo ohrozit zdraví žáka i ostatních žáků a učitelů (infekční, parazitální a jiné závažné nemoci)
  • Doložit důvody nepřítomnosti žáka ve vyučování nejpozději do 3 kalendářních dnů od počátku nepřítomnosti žáka. Podmínky pro uvolňování žáka z vyučování a omlouvání neúčasti žáka ve vyučování stanoví školní řád následovně.
  • Odchod žáka z vyučování před jeho ukončením je možný pouze na základě písemné omluvy rodičů, kterou žák předloží vyučujícímu hodiny (při uvolnění na jednu hodinu), třídnímu učiteli - při uvolnění na více hodin, řediteli školy - při uvolnění na více dnů.
  • Rodinné důvody jsou - úmrtí v rodině, svatba blízkého příbuzného v rodině, životní výročí v rodině, vážná nemoc v rodině, stěhování, rodinná rekreace, důležité soudní nebo úřední jednání.
  • Oznamovat škole údaje nezbytné pro školní matriku (§ 28 odst. 2 a 3 školského zákona) a další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost žáka, a změny v těchto údajích

3. Vzájemné vztahy žáků, pracovníků školy a zákonných zástupců žáků

Pedagogičtí pracovníci školy vydávají žákům a zákonným zástupcům žáků pouze takové pokyny, které bezprostředně souvisí s plněním školního vzdělávacího programu, školního řádu a dalších nezbytných organizačních opatření.

§ Všichni zaměstnanci školy budou žáky chránit před jakoukoli formou diskriminace a násilí, speciální pozornost bude věnována ochraně před návykovými látkami.

Informace, které zákonný zástupce žáka poskytne do školní matriky nebo jiné důležité informace o žákovi (zdravotní způsobilost,...) jsou důvěrné a všichni pedagogičtí pracovníci se řídí se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů.

Všichni pedagogičtí pracovníci se povinně zúčastňují třídních schůzek, na kterých informují zákonné zástupce žáků o výsledcích výchovy a vzdělávání. V případě omluvené nepřítomnosti pedagogického pracovníka zajistí, aby zákonní zástupci byli informováni jiným způsobem.

Učitelé pravidelně informují rodiče (zákonného zástupce) o prospěchu žáka, informují jej také o každém mimořádném zhoršení prospěchu a výchovných problémech žáka. Informují rodiče o dalších mimořádných okolnostech týkajících se jejich dítěte, např. poškození zařízení dítětem, kontakt dítěte s jinou osobou, chování žáka pod vlivem alkoholu nebo jiné látky, podezření o kouření žáka apod.

B) Organizace práce zaměstnanců školy

1. Všeobecná ustanovení pro zaměstnance školy

Učitelé věnují individuální péči dětem z málo podnětného prostředí, dětem se zdravotními problémy, dbají, aby zdraví žáka a zdravý vývoj nenarušily činností školy. Berou ohled na výsledky lékařských vyšetření, zpráv o vyšetření v pedagogicko-psychologických poradnách a na sdělení rodičů o dítěti. Třídní učitelé průběžně seznamují ostatní pedagogy s novými skutečnosti zjištěnými u žáka - problémy s chováním, prospěchem, zdravotní a rodinné problémy. Všichni vyučující zajišťují bezpečnost a ochranu zdraví žáků při činnostech, které přímo souvisejí s výchovou a vzděláním.

a) Vyučování se řídí rozvrhem hodin, který schvaluje ředitel školy.

b) Učitelé přicházejí do školy 25 minut před zahájením svých vyučovacích hodin. Učitelé

I. stupně vykonávají 15 minut před zahájením vyučování dozor ve své třídě. Případný pozdní příchod omluví učitel vedení školy.

c) Na každou vyučovací hodinu se učitel řádně připravuje.

d) Jakoukoli změnu v rozvrhu schvaluje ředitel školy.

e) Učitelé sledují přehled suplování, který je vyvěšenna rozvrhové tabuli ve sborovně, vždy před svou volnou hodinou a před odchodem domů.

f) Důvod nepřítomnosti ohlásí učitel nejpozději do 7.00 hodin.

g) Učitel vchází do třídy tak, aby těsně po zvonění začínal hodinu. Vyžaduje kázeň žáků jejich připravenost na vyučování, čistotu ve třídě a dodržování hygienických zásad.

Nepřípustné je přetahovat vyučovací hodinu.

h) Po skončení vyučování vyučující uzamkne třídu, klíč uloží ve sborovně, resp. pověsí na věšák klíčů, a odvede žáky do školní jídelny (do šatny, na respirium).

i) Po poslední vyučovací hodině dopoledního vyučování vyučující předává žáky, kteří jsou přihlášeni do školní družiny vychovatelkám školní družiny. Ostatní odvádí do šatny, resp. do školní jídelny.

j) Vyučující přinášía odnáší třídní knihu, která je uložena ve sborovně školy.

k) Kouření ve veřejných prostorách školy a v okolí školy je zakázáno.

l) Všichnizaměstnanci školy oznamují řediteli školy své poznatky, které svědčí o tom, že žák užívá omamné látky, dopouští se gamblerství, šikany, trestné činnosti nebo je ohrožen jinými sociálně patologickými jevy, dále je-li vystaven šikaně, týrání, případně jinému nežádoucímu zacházení ve škole i mimo školu.

m) Při úraze poskytne učitel žákovi nebo jiné osobě první pomoc, popř. zajistí ošetření lékařem. Úraz ihned nahlásí vedení školy a vyplní záznam do knihy úrazů, popř. vyplní předepsané formuláře.

n) Odchod se žáky na naplánovanou akci mimo školu ohlásí učitel předem vedení školy.

Pokud třída opouští v době vyučování školní budovu, zodpovídá vyučující za klid a kázeň (rovněž při příchodu do školy).

o) Učitelé dodržujípředpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a proti- požární předpisy.

p) V budově lze používat pouze evidované elektrické spotřebiče. K vaření vody na nápoje je povoleno používat pouze varné konvice zakoupené školou, v době mimo provoz musí být konvice umístěna mimo podložku, ze které je napájena el. energií.

r) Ve všech prostorách školy platí zákaz požívání alkoholu, používání elektrických ponorných vařičů, ponechávat peníze v hotovosti a osobní cenné věci volně ve stolech, skříních a kabinetech.

2. Povinnosti třídních učitelů

a) Třídní učitel zodpovídá za koordinaci výchovného působení ve své třídě, při řešení výchovných a prospěchových problémů spolupracuje s rodiči žáka. Sleduje docházku do školy a vyžaduje včasnou omluvu nepřítomnosti žáka podepsanou rodiči.

Při podezření na neomluvenou absenci si třídní učitel nebo jiný vyučující může vyžádat prostřednictvím rodičů (zákonných zástupců) lékařské potvrzení.

b) Třídní učitel vede pedagogickou dokumentaci třídy, doplňuje katalogové listy žáků.

Dohlédne na to, aby žáci měli v žákovské knížce uvedeno rodné číslo, telefonní číslo domů, nebo do zaměstnání rodičů, popř. podpisové vzory rodičů.

c) Zodpovídá za soustavné poučování žáků o bezpečnosti a ochraně zdraví a o dodržování školního řádu.

d) Plní úkoly dané plánem práce pro školní rok.

e) V naléhavých případech může na žádost rodičů (zákonných zástupců) uvolnit žáka na jeden den z vyučování.

f) Kontroluje, zda žáci zacházejí šetrně s učebnicemi, školními potřebami a školním majetkem, dbá na estetický vzhled třídy, sleduje poškození a závady ve třídě a po dohodě s rodiči usiluje o konkrétní postihy, event. o finanční náhradu způsobených škod.

g) Průběžně seznamuje ostatní pedagogy s novými skutečnostmi zjištěnými u žáka - problémy s chováním, zdravotní, rodinné a jiné problémy.

h) Zajistí souhlas rodičů, že v předepsané dokumentaci mohou být uvedena rodná čísla žáků a fotografie jejich dětí lze používat na internetových stránkách při prezentaci školy.

3. Povinnosti dozírajícího učitele

a) Pedagogický dozor je vykonáván podle rozvrhu schváleného ředitelem školy. Vykonávají ho dva učitelé. Rozvrh dozorů je vyvěšen ve sborovně a ve školní jídelně.

b) Pokud nemůže učitel z jakýchkoli důvodů dozor vykonávat, je povinen tuto skutečnost předem ohlásit vedení školy.

c) O první přestávce zajišťuje učitel II. stupně pořádek v jídelně, učitel I. stupně vykonává dozor ve školní družině, kde žáci svačí a kde je zajištěn pitný režim. O velké přestávce je dozor vykonáván na školním hřišti v případě příznivého počasí. V případě nepříznivého počasí a v zimním období zůstávají žáci o velké přestávce ve svých třídách, dozírající učitelé se pohybují po chodbách a nahlížejí do tříd. Do odborných učeben a jiných tříd přecházejí žáci těsně před zvoněním na vyučovací hodinu.

d) Dozor v šatně vykonává od 7.10 - 7.28 příslušný učitel II. stupně.

e) Před zahájením vyučování vykonává dozor v prostorách II. stupně vychovatelka školní družiny.

f) Na I. stupni zajišťují dozor před vyučováním ve třídách a na chodbách třídní učitelé

I. stupně. O 3. přestávce se třídní učitelé I. stupně zdržují ve třídách, kde se připravují na vyučování, popř. kontrolují přesun žáků na vyučování do jiné třídy.

g) Pedagogický dozor během akce pořádané mimo školu (plavecký výcvik, kulturní akce, exkurze apod.) vykonává nad žáky učitel zajišťující tuto akci.

h) Žákům je v době přestávky na oběd umožněn pobyt mimo školní budovu, pokud nenavštěvují v této době školní družinu a mají potvrzený souhlas zákonných zástupců. Žáci, kteří nenavštěvují školní družinu, mají umožněn pobyt ve škole v určené třídě pod dozorem pedagogického pracovníka.

C) Provoz a režim školy

1. Organizace učebního dne

a) Školní budova se otevírá v 7.10 hod a uzavírá se po skončení vyučování. Při nultých hodinách se začátkem výuky v 6.30 hodin otevírá školu příslušný pracovník, pokud již nebyla otevřena vychovatelkou školní družiny.

b) Pro žáky je od 6.15 hodin otevřena školní družina.

c) Učebny jsou v mimoučební době uzamčeny. V každé třídě je stanovena služba, která po příchodu do školy vyzvedne klíč a tříduodemkne. Vyučující poslední vyučovacíhodiny třídu uzamkne a klíč dá do sborovny.

d) Používání učeben mimo vyučovací dobu musí být předem ohlášeno řediteli školy.

e) Vyučování začíná zvoněním. Časové rozvržení vyučovacích hodin:

1. hodina 7:30 - 8:15

2. hodina 8:30 - 9:15

3. hodina 9:25 - 10:10

4. hodina 10:20 - 11:05

5. hodina 11:10 - 11:55 polední přestávka I. stupeň

6. hodina 12:00 - 12:45 polední přestávka II. stupeň

7. hodina 12:50 - 13:35

8. hodina 13:40 - 14:25

9. hodina 14:30 - 15:15

2. Organizace příchodů a odchodů žáků

a) Žáci chodí do školy pravidelně a včas podle rozvrhu hodin nebo pokynů vyučujících. Žáci zdraví ve škole všechny dospělé osoby.

b) Žáci přicházejí do školy nejpozději v 7.25 hodin. Pokud jsou žáci přihlášeni do školní družiny, mohou přijít do školy dříve a zdržují se ve školní družině (především dojíždějící žáci). Domácí žáci přicházejí do školy nejdříve v 7:10 hodin. Šatnu opouštějí žáci na pokyn dozírajícího učitele nejdříve v 7:10 hodin.

c) Před vstupem do šatny si žáci očistí obuv, odejdou do šaten, kde si na vyhrazeném místě odloží oděv a obuv. Šatní skříňku si uzamkne. Odpovídá za pořádek a čistotu ve své skříňce, rovněž i za klíč ke skříňce. V případě poškození skříňky nebo ztráty klíče zajistí žák opravu nebo nový klíč. V šatnách se žáci nezdržují a nevysedávají tam. V průběhu vyučování je žákům vstup do šaten povolen pouze se svolením vyučujícího.

d) Bez vědomí vyučujícího nesmí žák opouštět školní budovu ani v době vyučování, ani o přestávkách.

e) Před vyučováním v dílnách, na školním pozemku nebo v odborných učebnách očekávají žáci vyučujícího ve třídě pokud vyučující nestanoví jinak.

3. Chování žáka ve škole

a) Do sborovny, ředitelny a místnosti pro zástupce ředitele vstupují žáci po zaklepání a na vyzvání přítomnou osobou. Horní vchod používají žáci pouze se souhlasem pedagogického pracovníka, v ostatních případech používají vchod spodní (do šatny).

b) Žák nenosí do školy předměty, které nesouvisí s výukou a mohly by ohrozit zdraví a bezpečnost jeho nebo jiných osob. Rovněž se žákům nedoporučuje přinášet do školy cenné věci, např. šperky, mobilní telefony, větší obnosy peněz apod., nechávat je v šatně nebo v učebně. V nutných případech si je uschová u vyučujícího. Zjistí-li žák ztrátu nebo odcizení osobních věcí či jejich poškození, hlásí to ihned třídnímu učiteli.

c) Po skončení vyučování si žáci uklidí své pracovní místo, vyučující provede kontrolu čistoty a pořádku, uzavření oken a uzamkne učebnu.

d) Na oběd a do šaten odcházejí žáci pohromadě za doprovodu vyučujícího.

e) Po skončení vyučování se žáci nesmějí zdržovat ve školní budově. Žáci přihlášení do školní družiny odejdou do školní družiny. Pokud zůstanou žáci ve školní budově po vyučování, přejímá nad nimi dozor učitel, který o tom rozhodl.

f) Za porušení školního řádu žáky je považováno provozování činností, které jsou zdraví škodlivé, např. kouření, pití alkoholických nápojů, zneužívání návykových látek a zdraví škodlivých látek.

g) Zvláště hrubé slovní a úmyslné fyzické útoky žáka vůči jiným žákům nebo pracovníkům školy se vždy považují za závažné porušení školního řádu. Žák neponižuje a tělesně neubližuje ostatním spolužákům.

h) Při porušení školního řádu lze podle závažnosti žákovi uložit:

§ napomenutí třídního učitele

§ důtku třídního učitele

§ důtku ředitele školy

Specifikaci udělení výchovných opatření se blíže věnuje sankční řád kapitola F) školního řádu Škola neprodleně oznámí uložení napomenutí nebo důtky a jeho důvodyprokazatelným způsobem žákovi a jeho rodičům (zákonným zástupcům) a zaznamená je do dokumentace školy.

i) Žák zachovává čistotu i v okolí školy, školní jídelny a v areálu školního hřiště. Mimo školu se žák chová v souladu s pravidly slušného chování tak, aby nepoškozoval pověst školy.

j) Pokud se žák bude ve škole nevhodně chovat, může učitel rozhodnout o jeho neúčasti na akci pořádané školou (školní výlet, kulturní akce apod.).

k) Jakékoliv projevy šikany, nesnášenlivosti, netolerance a rasismu je třeba bezodkladně hlásit třídnímu učiteli. Každý takový projev chování bude považován za závažný přestupek.

4. Chování žáků při vyučování

a) Žák se řádně a systematicky připravuje na vyučování, plní zodpovědně své žákovské povinnosti.

b) Po zvonění očekávají žáci příchod učitele na svých místech. Na lavicích mají připraveny pomůcky na hodinu. Přicházejícího učitele zdraví povstáním. Žáci se omlouvají před zahájením výuky.

c) Třídní žákovská služba připraví před zvoněním všechny potřebné pomůcky (křídy, mapy, pravítka apod.) a utře tabuli.

d) Při vyučování se žáci chovají ukázněně, pozorně sledují výklad učitele, nevyrušují své spolužáky, zapisují si poznámky a pracují podle pokynů učitele. Určené místo bez dovolení učitele nemění. Při zkoušení předkládají bez vyzvání žákovské knížky.

Vyučovací hodina končí až na výslovný pokyn vyučujícího. Při odchodu učitele a každé dospělé osoby ze třídy zdraví žáci povstáním a vyčkají tak, dokud neopustí třídu

e) Žák smí užívat mobilního telefonu pouze v době přestávek. Po dobu vyučovací hodiny musí být mobilní telefon vypnut a na začátku vyučovací hodiny odložen na místě stanoveném učitelem. Jakýkoliv telefonický kontakt mezi žákem a rodičem lze zabezpečit školním telefonem ve sborovně školy. Pokud si však žák ponechá mobilní telefon u sebe, nezodpovídá škola v žádném případě za škody vzniklé jeho ztrátou, zcizením nebo poškozením.

f) Nepřítomnost vyučujícího hlásí služba nejpozději 5 minut po začátku vyučování v ředitelně nebo ve sborovně.

g) Žáci jsou povinni šetrně zacházet s učebnicemi, školními potřebami a školním majetkem.

5. Chování žáků o přestávkách a mimo vyučování

a) Během přestávek se žáci chovají ukázněně, zdržují se ve třídách nebo v respiriu školy, nevstupují do prostoru šaten ani jiných tříd. Po respiriu nepobíhají, nezdržují se u oken, zábradlí, radiátorů a na WC.

b) Žáci sami neotvírají okna, nezdržují se u nich, nepokřikují z oken a nevyhazují z nich žádné předměty. Rovněž nemanipulují se žaluziemi.

c) O velké přestávce se žáci dle uvážení dozírajícího učitele zdržují ve třídách, nebo na školním hřišti. V zimním období platí zákaz hrudování se a klouzání se v areálu školy.

d) Žáci oslovují vyučujícího "pane učiteli", "paní učitelko".

e) V dopravních prostředcích se žáci chovají ukázněně, zdraví, při vstupu dívají přednost dospělým osobám, uvolňují jim místo.

f) Během polední přestávky se žáci zdržují ve školní družině (pokud jsou přihlášeni), nebo předloží souhlas rodičů, že se o polední přestávce mohou zdržovat mimo školu, nebo se zdržují v určené třídě pod dozorem pedagogického pracovníka.

1. sdělení

Souhlasím s tím, že se moje dcera (můj syn).......................................... může o polední přestávce zdržovat mimo školu. Polední přestávkou se rozumí 5. nebo 6. vyučovací hodina (přestávka na oběd, dělená tělesná výchova). Pokud je žák (žákyně) přihlášen(a) do školní družiny, zdržuje se ve školní družině. Pokud se zdržuje mimo školu, přichází do školní budovy 10 minut před zahájením vyučování, tj. 11.50, resp. 12.40 hodin. Rovněž žáci, kteří jdou na oběd domů, se vracejí 10 minut před zahájením vyučování. Pokyn platí i pro případ špatného počasí.

2. sdělení

Žáci byli poučeni o chování v šatnách. Poškození šatnové skříňky (počmárání, polepování, vylomení dveří...), poškození zámku ve dveřích a ztrátu klíče nebo identifikačního štítku hradí a zajišťuje rodiče na vlastní náklady.

3. sdělení

V případě onemocnění žáka jsou rodiče (zákonní zástupci) povinni informovat třídního učitele nejpozději do 3 dnů písemně nebo telefonicky, po návratu žáka do školy na omluvném listě v žákovské knížce. Omluvenku předloží žák třídnímu učiteli po návratu do školy. Při podezření na neomluvené absence si třídní učitel nebo jiný vyučující může vyžádat potvrzení od lékaře.

V Novém Rychnově............................ ................................................

Podpis rodičů

6. Školní družina

a) Činnost školní družiny se řídí režimem a plánem, ve kterém se střídají všechny složky činnosti.

b) Žáci přicházejí do školní družiny a odcházejí z ní dle zápisového lístku ve stanovenou dobu.

c) Při mimořádném uvolňování žáka ze školní družiny je nutná písemná omluvenka s datem a podpisem rodičů (zákonných zástupců). Na základě telefonního hovoru nebude dítě uvolněno

d) V době pobytu ve školní družině žáci nepoužívají svých mobilních telefonů a mají je uloženy v aktovkách.

e) Jestliže dítě opustí budovu školy na základě časů v zápisním lístku nebo na základě lístku od rodičů, tak opuštěním budovy školy za dítě přebírá zodpovědnost rodič nebo jeho zákonný zástupce. Přebírá zodpovědnost i v případě svévolného opuštění budovy školy nebo v případě, že dítě nepřišlo po obědě do ŠD. V tomto případě nemá vychovatelka zodpovědnost za dítě a je to bráno jako přestupek a porušení školního řádu.

D) Hygiena a bezpečnost práce

a) Žáci jsou povinni přezouvat se, dbát na hygienu zvlášť před jídlem a po použití WC.

b) Žáci chodí do školy slušně a čistě oblečeni, učesáni a upraveni.

c) Pitný režim je zajištěn pouze o 1. přestávce, o ostatních přestávkách si žáci zajistí pití z vlastních zdrojů. Není dovoleno během přestávky odcházet pít do školní jídelny.

d) Každý úraz či nehodu, k nimž dojde během vyučování ve třídě, na chodbě, na hřišti nebo na jiném místě ve škole či mimo ni, jsou žáci povinni hlásit neprodleně vyučujícímu, popř. jinému učiteli.

e) Žákům je zakázáno manipulovat s elektrickými spotřebiči, vypínači a vedením bez dozoru učitele.

f) Při přecházení žáků na místa vyučování či při různých jiných akcích mimo budovu školy se žáci řídí pravidly silničního provozu a pokyny provázejícího učitele. Pro společné zájezdy tříd, lyžařské kurzy, plavecký výcvik apod. platí bezpečnostní předpisy, se kterými jsou žáci předem seznámeni.

g) Při výuce v dílnách, cvičné kuchyni, na pozemcích, v odborných učebnách zachovávají žáci specifické bezpečnostní předpisy pro tyto učebny dané vnitřním řádem odborné učebny. Vyučující daného předmětu provedou prokazatelné poučení žáků v první vyučovací hodině školního roku, o poučení provede učitel záznam do třídní knihy.

E) Podmínky zacházení s majetkem školy nebo školského zařízení ze strany žáků

a) U každého svévolného poškození nebo zničení majetku školy, majetku žáků,učitelů či jiných osob žákem je vyžadována úhrada od rodičů žáka, který poškození způsobil. Pokud byl vznik škody umožněn nedostatečným dozorem nad žákem, na náhradu škody od rodičů není právní nárok Při závažnější škodě nebo nemožnosti vyřešit náhradu škody s rodiči je vznik škody hlášen Policii ČR, případně orgánům sociální péče.

b) Ztráty věcí hlásí žáci neprodleně svému třídnímu učiteli. Žáci dbají na dostatečné zajištění svých věcí - uzamykání šaten,tříd.

c) Do školy žáci nosí pouze věci potřebné k výuce, cenné věci do školy nenosí..

d) Žákům jsou bezplatně poskytovány učebnice a učební texty uvedené v seznamu podle školského zákona. Žáci prvního ročníku základního vzdělávání tyto učebnice a učební texty nevracejí, žáci ostatních ročníků základního vzdělávání jsou povinni učebnice a učební texty vrátit nejpozději do konce příslušného školního roku. Žáci jsou povinni řádně pečovat o takto propůjčený majetek školy, ochraňovat jej před ztrátou a poškozením, vrátit jej na konci roku v řádném stavu.

F) Sankční řád

1) Zákaz použití mobilního telefonu během výuky

-manipulace s mobilním telefonem během výuky

-aktivní použití mobilu bez vědomí učitele

Sankce: napomenutí třídního učitele, při opakovaném porušení důtka třídního učitele, následně důtka ředitele školy a snížený stupeň z chování

2) Kyberšikana (počítače, mobilní telefon)

- zneužití počítače nebo mobilního telefonu během výuky k poškození jiné osoby

- útok na jinou osobu s použitím počítače či mobilního telefonu během výuky a přestávek

Sankce: dle závažnosti důtka třídního učitele, důtka ředitele školy, při opakování nebo závažnějším jednání snížený stupeň z chování

3) Šikana

- slovní útok, vyhrožování, přezdívky, zesměšňování

- použití či přisvojení si, zničení cizí věci

- fyzická agrese

- šikana učitele

Sankce: podle závažnosti důtka třídního učitele nebo ředitele školy; při opakování či větší závažnosti snížený stupeň z chování

4) Návykové látky

Sankce:

- přinesení legální návykové látky do školy nebo na školní akci (tabákové výrobky, alkohol, elektronické cigarety) důtka třídního učitele, při opakování důtka ředitele školy

- přinesení zakázané návykové látky do školy nebo na školní akci (marihuana a jiné) druhý stupeň z chování

- požití návykové látky během vyučování, školních akcí, čekání na výuku dle závažnosti důtka ředitele školy až druhý stupeň z chování, hlášení OSPOD

- distribuce návykové látky v areálu školy dle závažnosti druhý až třetí stupeň chování, hlášení OSPOD

- veškeré aktivity žáků s návykovými látkami podléhají také oznámení PČR

5) Krádeže

- krádeže v areálu školy, na akcích školy dle hodnoty zcizeného předmětu či opakování přestupku

Sankce: důtka třídního učitele až druhý stupeň z chování

6) Vandalismus

- poškození majetku školy

- poškození majetku spolužáka

- poškození majetku učitelů a provozních zaměstnanců

Sankce: dle závažnosti přestupku, opakování, úmyslu, hodnotě poškozené věci napomenutí třídního učitele až důtka ředitele školy, nahrazení škody

7) Neplnění povinností a špatná pracovní morálka

- zapomenutí žákovské knížky

- zapomenutí domácího úkolu

- zapomenutí pomůcky do výuky

- úmyslné zatajení ŽK, odmítnutí vydání

- nevhodné chování

- odmítání pracovat

Sankce: za čtvrtletí dle počtu zápisů v žákovské knížce zapomínání:

10 -19 zapomenutí -napomenutí třídního učitele

20 - 29 zapomenutí - důtka třídního učitele

30 a více zapomenutí - důtka ředitele školy

Při úmyslném jednání bude udělena vyšší sankce dle závažnosti.

1 případ napomenutí třídního učitele

2 - 3 případy důtka třídního učitele opakované jednání důtka ředitele školy, snížený stupeň z chování

8) Vulgarita

- vulgární napadení spolužáka, vulgární vyjadřování

Sankce: dle závažnosti napomenutí třídního učitele až důtka třídního učitele, vulgarita vůči učiteli důtka ředitele školy až snížený stupeň z chování

9) Přepsání známky v žákovské knížce

Sankce: důtka ředitele školy, při opakování snížený stupeň z chování

10) Absence

- omluvená absence nad 100 hodin za pololetí konzultace s rodiči o případné nutnosti doložit potvrzení od lékaře.

- omluvená absence nad 150 hodin nebo nad 50% v jednom předmětu za pololetí po projednání v pedagogické radě ředitel školy rozhodne o případném komisionálním přezkoušení

- neomluvená absence do 3 hodin důtka ředitele školy

- neomluvená absence 3 - 9 hodin druhý stupeň z chování

- neomluvená absence 10 hodin a více třetí stupeň z chování

- skryté záškoláctví nebo prokázané záškoláctví projednání s rodiči nebo kurátorem pro děti a mládež, hlášení OSPOD

- omluvenky typu nevolnost, střevní potíže či bolest hlavy, břicha nesmí tvořit víc než 30% veškeré absence (do 30 hodin)

- omluvenky typu rodinné důvody maximálně 2 dny za pololetí

G) Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků

Obecná ustanovení

Na základě ustanovení zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) vydávám jako statutární orgán školy tuto směrnici.

Směrnice je součástí školního řádu školy, podle § 30 odst. (2) školského zákona. Směrnice je umístěna na webových stránkách školy a na přístupném místě ve škole podle § 30 školského zákona, prokazatelným způsobem s ním byli seznámeni zaměstnanci, žáci (studenti) školy a byli informováni o jeho vydání a obsahu zákonní zástupci nezletilých dětí a žáků.

OBSAH

I. Zásady hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání a chování ve škole a na akcích pořádaných školou, zásady a pravidla pro sebehodnocení žáků,

II. Stupně hodnocení prospěchu a chování v případě použití klasifikace, zásady pro používání slovního hodnocení,

III. Podrobnosti o komisionálních a opravných zkouškách,

IV. Způsob získávání podkladů pro hodnocení, zásady pro stanovení celkového hodnocení žáka na vysvědčení v případě použití slovního hodnocení nebo kombinace slovního hodnocení a klasifikace,

V. Pravidla chování žáků

VI. Způsob hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

I. Zásady hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání a chování ve škole a na akcích pořádaných školou, zásady a pravidla pro sebehodnocení žáků,

1. Pedagogičtí pracovníci zajišťují, aby žáci, studenti, zákonní zástupci dětí a nezletilých žáků, popřípadě osoby, které vůči zletilým žákům a studentům plní vyživovací povinnost byly včas informovány o průběhu a výsledcích vzdělávání dítěte, žáka nebo studenta.

2. Každé pololetí se vydává žákovi vysvědčení; za první pololetí lze místo vysvědčení vydat žákovi výpis z vysvědčení.

3. Hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení je vyjádřeno klasifikačním stupněm (dále jen "klasifikace"), slovně nebo kombinací obou způsobů. O způsobu hodnocení rozhoduje ředitel školy se souhlasem školské rady.

4. Škola převede slovní hodnocení do klasifikace nebo klasifikaci do slovního hodnocení v případě přestupu žáka na školu, která hodnotí odlišným způsobem, a to na žádost této školy nebo zákonného zástupce žáka. Škola, která hodnotí slovně, převede pro účely přijímacího řízení ke střednímu vzdělávání slovní hodnocení do klasifikace.

5. U žáka s vývojovou poruchou učení rozhodne ředitel školy o použití slovního hodnocení na základě žádosti zákonného zástupce žáka. Výsledky vzdělávání žáka v základní škole speciální se hodnotí slovně.

6. Žák, který plní povinnou školní docházku, opakuje ročník, pokud na konci druhého pololetí neprospěl nebo nemohl být hodnocen. To neplatí o žákovi, který na daném stupni základní školy již jednou ročník opakoval.

7. Ředitel školy může žákovi, který splnil povinnou školní docházku a na konci druhého pololetí neprospěl nebo nemohl být hodnocen, povolit na žádost jeho zákonného zástupce opakování ročníku po posouzení jeho dosavadních studijních výsledků a důvodů uvedených v žádosti.

8. Výchovnými opatřeními jsou pochvaly nebo jiná ocenění a kázeňská opatření. Kázeňským opatřením je podmíněné vyloučení žáka nebo studenta ze školy nebo školského zařízení, vyloučení žáka nebo studenta ze školy nebo školského zařízení, a další kázeňská opatření, která nemají právní důsledky pro žáka nebo studenta. Pochvaly, jiná ocenění a další kázeňská opatření může udělit či uložit ředitel školy nebo školského zařízení nebo třídní učitel. Ředitel školy nebo školského zařízení může v případě závažného zaviněného porušení povinností stanovených tímto zákonem nebo školním nebo vnitřním řádem rozhodnout o podmíněném vyloučení nebo o vyloučení žáka nebo studenta ze školy nebo školského zařízení. V rozhodnutí o podmíněném vyloučení stanoví ředitel školy nebo školského zařízení zkušební lhůtu, a to nejdéle na dobu jednoho roku. Dopustí-li se žák nebo student v průběhu zkušební lhůty dalšího zaviněného porušení povinností stanovených tímto zákonem nebo školním nebo vnitřním řádem, může ředitel školy nebo školského zařízení rozhodnout o jeho vyloučení. Žáka lze podmíněně vyloučit nebo vyloučit ze školy pouze v případě, že splnil povinnou školní docházku.

9. Zvláště hrubé slovní a úmyslné fyzické útoky žáka nebo studenta vůči pracovníkům školy nebo školského zařízení se vždy považují za závažné zaviněné porušení povinností stanovených tímto zákonem.

10. O podmíněném vyloučení nebo o vyloučení žáka či studenta rozhodne ředitel školy nebo školského zařízení do dvou měsíců ode dne, kdy se o provinění žáka nebo studenta dozvěděl, nejpozději však do jednoho roku ode dne, kdy se žák nebo student provinění dopustil, s výjimkou případu, kdy provinění je klasifikováno jako trestný čin podle zvláštního právního předpisu. O svém rozhodnutí informuje ředitel pedagogickou radu. Žák nebo student přestává být žákem nebo studentem školy nebo školského zařízení dnem následujícím po dni nabytí právní moci rozhodnutí o vyloučení, nestanoví-li toto rozhodnutí den pozdější.

Základní vzdělávání

1. Ředitel školy může na základě vlastního rozhodnutí nebo na základě podnětu jiné právnické či fyzické osoby žákovi po projednání v pedagogické radě udělit pochvalu nebo jiné ocenění za mimořádný projev lidskosti, občanské nebo školní iniciativy, záslužný nebo statečný čin nebo za mimořádně úspěšnou práci.

2. Třídní učitel může na základě vlastního rozhodnutí nebo na základě podnětu ostatních vyučujících žákovi po projednání s ředitelem školy udělit pochvalu nebo jiné ocenění za výrazný projev školní iniciativy nebo za déletrvající úspěšnou práci.

3. Při porušení povinností stanovených školním řádem lze podle závažnosti tohoto porušení žákovi uložit:

a) napomenutí třídního učitele,

b) důtku třídního učitele,

c) důtku ředitele školy.

5. Třídní učitel neprodleně oznámí řediteli školy uložení důtky třídního učitele. Důtku ředitele školy lze žákovi uložit pouze po projednání v pedagogické radě.

6. Ředitel školy nebo třídní učitel neprodleně oznámí udělení pochvaly a jiného ocenění nebo uložení napomenutí nebo důtky a jeho důvody prokazatelným způsobem žákovi a jeho zákonnému zá